Route: La traversée des Monts Sutton (QC, Canada)

Submitted by Philippe Désautels on Sat, 06/06/2020 - 04:39pm
Location
Quebec, CA
Distance
38 km
Vertical Gain
2,600 m
Description

La traversée des Monts Sutton

La traversée des Monts Sutton emprunte une des plus longues sections ininterrompues des sentiers de l’Estrie, qui est considérée comme le prolongement canadien de la Long trail au Vermont. Elle se situe dans une des dernières régions sauvages protégées du sud du Québec. Cette section des sentiers de l’Estrie permet ainsi de parcourir une partie de la crête de la partie la plus au nord des montagnes Vertes.

La traversée débute au poste d’accueil du Parc d’Environnement Naturel de Sutton. Elle relie le lac Mohawk, le round top, le Mont Gagnon, le Mont Echo, le Mont Singer et se termine au sommet du Mont Glen.

Description détaillée du parcours

Le départ se fait au poste d’accueil du parc d’environnement naturel de Sutton (PENS). Suivre le sentier la ligne d’eau, pour ensuite monter la Fantaisie et la montée du lac Mohawk. Passer par la roche Abénakis pour ensuite prendre le sentier de l’Estrie. Après avoir passé par le round top, continuer sur le sentier de l’Estrie jusqu’au sentier solitaire, contourner le mod pound pour ensuite se diriger vers le sommet du Mont Gagnon. Après avoir descendu le Mont Gagnon, tourner à droite vers la chute des Nymphes et reprendre le sentier de l’Estrie vers le Mont Echo. Après avoir Monté le sommet du Mont Echo, reprendre le sentier de l’Estrie vers le Mont Signer. Au kilomètre 13 de la zone Echo, prendre le sentier alternatif pour traverser le chemin Bolton pass et débuter l’ascension vers le Mont Glen. Reprendre le sentier de l’Estrie pour ainsi terminer la traversée au sommet du Mont Glen.

The Sutton mountains traverse

The traverse of the Sutton Mountains takes one of the longest uninterrupted sections of Estrie’s trails, which is considered the Canadian extension of the Long trail in Vermont.

It is located in one of the last protected wilderness areas in southern Quebec. This section of Estrie's trails allows you to travel part of the crest of the northernmost part of the Green Mountains.

The traverse starts at the reception desk of the Sutton Natural Environment Park. It connects Lake Mohawk, the round top, Mount Gagnon, Mount Echo, Mount Singer and ends at the top of Mount Glen.

Detailed description of the route

The departure is at the reception desk of the Sutton natural environment park (PENS). Follow the water line path, then climb the Fantaisie and the climb of Mohawk Lake. Go through Abénakis rock and then take the Estrie path. After going through the round top, continue on the Estrie trail to the solitary trail, go around the mod pound and then head towards the summit of Mont Gagnon. After descending Mont Gagnon, turn right towards the Fall of the Nymphs and take the Estrie trail towards Mont Echo. After climbing the summit of Mount Echo, take the Estrie trail back to Mount Signer. At kilometer 13 of the Echo zone, take the alternative trail to cross Bolton pass and begin the ascent to Mount Glen. Take the Estrie trail to finish the crossing at the top of Mount Glen.

GPS Track
sutton.gpx488.15 KB

Comments

Great job !!! I'm training for the Charlevoix Traversé and Sutton looks like a great place to start. What was the mist difficult part that you found in that trail  .. also did you made it with Garmin or Strava so I can take a closer look to the trail?