FKT: Magnus Sellberg - Kungsleden (Sweden) - 2020-08-25

Total time
4d 23h 47m 26s
Photos

2020-08-20 klockan 17:00 lämnar jag Abisko mot Hemavan. Total sträcka om cirka 440km. Jag har tvåtider i åtanke som jag tänker försöka slå. Då mitt FKT försök kommer vara ett self-supported så är Sondres 6d 2h 51m det som är det främsta. Men även den snabbaste tiden totalt som innehavs av Max Själin på 4d 14h 33m (supported) finns med i planeringen.

Första etappen: Abisko – Teusajaure, ca 94km. Planen är att ha 14 timmar på mig till båten i Teusajaure för att kunna ta det lite lugnt i början och inte behöva ”spränga” benen det första som händer. Jag möter ett fåtal vandrare och löpare de första milen men är sen i stort sett själv ute efter leden. Det skall dock visa sig att i vanlig ordning så faller planen vid första kontakt med verkligheten. Lagom till att jag passerat Alesjaure och mörkret börjar lägga visar det sig att pannlampan har gått sönder. Den startar upp, men stänger sedan av efter 3-4 sekunder. Så det blir en natt men mycket knapptryckande och väldigt ryckigt och lågt tempo. När ljuset kommer tillbaka blir det ändå en kamp mot klockan om att hinna fram i tid för 07:00 båten vid Teusajaure. 7 minuters marginal, men med väldigt trötta ben så får jag sätta mig ner och vänta på båten. Som självklart blir försenad. Väl på andra sidan så blir det tight om tid igen för att hinna med bussen i Vakkotavare som synkar med båten i Kebnats över till Saltoluokta. Än en gång så ramlar jag in vid busshållsplatsen med 5 minuter till godo. Bara för att få höra att vi är en för många då det bara finns 7 platser kvar i bussen och eftersom jag var sist fram så. Det löser sig dock och jag kommer med. Vid bussbytet passar jag på att sova 10 minuter.

Andra etappen: Saltoluokta fjällstation – Kvikkjokk fjällstation, ca 72,5km. Införskaffar ny pannlampa, äter våfflor och dricker kaffe samt fyller på med lite energi till vägen. Målet här är att vara framme i Kvikkjokk tidig morgon för att hinna sova någon timme innan båten. Här är det tightast tidsmässigt mellan två båtar och ingen av dessa passagager erbjuder möjlighet till rodd. Här gör jag missen och struntar i stanna och sova i Pårte då jag börjar känna mig lite trött och pressar på till Kvikkjokk. Detta gör att sträckan tar mycket längre tid och jag kommer in strax innan båten skall gå och har fortfarande inte sovit mer än en halvtimme totalt. Snabbt in på stationen för att fylla på batterierna i elektroniken samt plocka fram energi ur väskan och passar samtidigt på att sova 20 minuter på golvet bredvid alla vandringskängor och löparskor. Smiter ut precis när alla börjar vakna och komma in för frukost.

Helena som båtföraren heter möter mig vid båten och berättar lite om området samtidigt som vi far fram. Hon vinkar av och önskar lycka till samtidigt som hon berättar att det är en lång stigning som kommer inleda etappen.

Tredje etappen: Kvikkjokk fjällstation – Jäkkvik, ca 89km. Nu börjar tröttheten göra sig påmind och jag kommer snart bakom det tempo jag behöver hålla för att kunna nå den sista båten över Riebnes som avgår klockan 18:00 på kvällen. Sover 30 minuter bredvid stigen för att försöka få tillbaka lite energi. Men när ett oväder med stark vind, regn och dimma drar in så är det bara att inse att det här kommer ej att gå och jag måste istället se till att hålla en fart som gör att jag kommer fram till båten som går klockan 10:00 dagen efter istället. Denna del av leden erbjuder dessvärre inga fasta skydd/stugor att sova i och jag vill inte utnyttja mitt nödskydd för att sova i, vilket skall visa sig vara ett dumt val. Jag kommer fram till Vuonatjviken strax efter 06 på morgonen, sover 1 timme på en veranda till stugbyns bastu och köper sedan båtbiljett och lite godis i kiosken som frukost och får då höra att det finns ett vindskydd med eldstad och ved i som jag få använda i väntan på båten….

Båten lämnar klockan 10:00, men jag har nu gått från att ligga 5 timmar före tidigare rekord till att ligga 7 timmar efter.

Kliver av båten och passar på att fylla vatten innan puschen mot sista roddbåten och förhoppningen att kunna börja ta igen förlorad tid. Strax efter att jag börjat så försvinner molnen, regnet och blåsten och solen kommer fram och från att ha skakat av kyla de senaste halvdygnet så svettas jag istället och måste stanna och klä om till shorts och t-shirt.

Efter Jäkkvik är nu alla båtar avklarade och nu är det endast stig mellan mig och målet.

Fjärde etappen: Adolfström – Ammarnäs, ca 93km. Lämnar ett idylliskt Adolfström bakom mig där dessvärre den enda butiken var stängd denna dag, så inga möjligheter att fylla på förrådet innan jag kommer till Ammarnäs. Jag följer stigen några km och kommer till en nödstuga och passar på att sova 45 minuter innan jag lämnar skogen och kommer upp på fjället. Temperaturen faller snabbt och måste ligga någonstans kring nollan, men det gör inte så mycket när det är helt stjärnklart och får till och med se en del norrsken. Etappen flyter i övrigt på fram tills jag börjar närma mig Ammarnäs och min GPS låser sig, telefonen har dött på grund av batteribrist och jag måste irra en stund tills jag hittar en matbutik där jag kan fylla på matförrådet och ladda batterierna. Går dessvärre ej att få sig någon sömn utan till slut så ger jag mig ut på leden igen för den sista etappen.

Femte etappen: Ammarnäs – Hemavan, ca 80,5km. Jag hinner dessvärre ej komma särskilt långt innan sömnbristen gör sig påmind och trots att jag kunnat hålla ett högt tempo inledningsvis så måste jag tyvärr inse att när blåst, regn och låga temperaturer och den stora bristen på sömn gör att jag måste nödbivackera och sova för att kunna klara av att slutföra. Jag vaknar efter ca 4 timmars sömn. Dessvärre så har min elektronik laddat ur och jag måste bege mig ner mot närmsta fjällstuga för att förhoppningsvis kunna ladda trackern så batteriet skall hålla till Hemavan. Dessvärre så tillåter ej dessa stugor att du laddar elektronik där. Så när jag kommer till Viterskalet så dör min tracker helt. Har hela dagen sprungit i mer eller mindre fint väder men samtidigt som jag lämnar Viterskalet så börjar det blåsa och regna kraftigt.

Efter 118 timmar 41 minuter och 26 sekunder så når jag Hemavan.

Jag har sprungit hela sträckan själv, vatten har jag tagit ur bäckar längs vägen. Mat har jag utöver det som har burit med mig själv köpt på fjällstationer i stugor eller butiker längs vägen.